Blog Archive

Home » » Cara Aku Blogging @ sup3rc0w

Cara Aku Blogging @ sup3rc0w

I love blogging..I can note what i think and what i got. Since then, i keep blogging,forcing myself. Happy blogging. But sometime with no idea, its bad even worse. Worse and bad also side of way to blog.

So and so..so on, ini blog mungkin ke-6/ke-8 aku dah.. Sebelum ni aku dah ada banyak blog tapi semua tergendala/terbengkalai. Tapi selama ni xder 1 blog pon yang ade PR(Page Rank).

Cara aku ber-blog. Apa style dan cita rasa aku:

1- Suka blog clean(walaupun blog ini nampak serabut)
    Memang kena akui blog ini tiada "decoration" sebab aku tak fikir itu satu keperluan. Aku rasakan pelawat suka dengan "cursor icon" masing-masing dan tidak mahu screen mereka dipenuhi "salji"(efek). Aku cuba tenangkan pelawat contohnya tiada "lampu kelip-kelip" pada blog aku. Tiada yang dapat alih perhatian pelawat. Apa aku mahukan, bila pelawat membaca post aku,mereka tidak beralih pandangan dan tiada gangguan.

2- Authority and authentic(duplicate dinyatakan source/tujuan berkongsi)
    Most post aku akan aku cuba yang terbaik dengan sumber nyer dari opinion dan pengalaman aku sendiri. Kalau pelawat nak tahu tentang "makanan paling pelik/mahal/rumah kos paling mahal" maka pelawat silap memilih melawat blog ini. Aku tidak tahu itu semua dan aku cuba untuk tidak post nyer. Kecuali mengikut keadaan semasa dan tetap akan dinyatakan sumber nya. Sebab aku tidak akan buat research sendiri dan beranggapan blogger lain pun tidak begitu serius untuk melakukannya

3- Tiada background lagu/muzik
    Ini membuatkan blog menjadi slow.  Loading time nyer mungkin "so-called-bullshit". Pelawat datang untuk info bukan untuk lagu/ambil "feel". Kalau aku silap,sila leave comment and nanti aku letak lagu. Depend on pelawat. Tapi aku hakikat nyer benci background lagu/music.

4- Tiada widget(selain yang betul-betul penting)
    Kalau pelawat datang ke blog aku ini dan ternampak "ikan koi sedang berenang(widget)" sila comment/email aku. Sebab aku akan remove serta merta. Aku tidak akan "bela" ikan di blog dan pelawat tidak perlu "main game" feeding ikan di blog aku. Tegas..Kalau pelawat suka, feel free create gmail account and buat blog sendiri. Letak lah sampai 12 akuarium ikan koi tu..

5- Bahasa pasar
    Aku cuba untuk menggunakan Bahasa English tetapi aku tidak mahir/expert. Tapi jika sesetengah keadaan aku terpaksa menggunakan Bahasa Inggeris walaupun nampak cacat ayat nyer. Contohnya bagi istilah komputer/sains. Susah untuk gunakan Bahasa Melayu 100% untuk post mengenai komputer. Bayangkan kalau aku bagi arahan "Select My Computer" dan di Melayu-kan akan menjadi "Pilih Komputer Saya".. Mungkin rumit dan majoritinya tidak mengerti. Aku juga cuba untuk tidak menggunakan bahasa "korang", "dorang", "mkan", "skolah" dan sebagainya bahasa SMS yang lain.

6- Writing style
    Aku cuba untuk memperbaikkan writing style aku. Contohnya dengan menggunakan nombor,margin,annotation dan simbol seperti ", (), [] dan sebagainya.. Bertujuan untuk pelawat senang untuk mentafsir penyampaian aku..

7- Monolog style
    Maaf jika ayat aku merumitkan untuk difahami kerana aku kadang kalanya lebih baik bercakap dari menulis. Bila aku berfikir dan bercakap dalam hati/kepala terus mindset aku beku. Ayat penulisan aku akan berupa dialog/percakapan. Kadang-kadang pelawat kena baca dengan bersajak/syair. LOL

8- Easy access & Easy retrieve
    Aku akan wujudkan list post/senarai post dalam blog aku ini. Kepentingannya kepada pelawat. Aku akan cuba menyenangkan pelawat memilih post yang ingin dibaca berbanding menekan butang "older post" atau butang 1,2,3 dan selanjutnya.. Baca mana yang berminat dan yang tidak diperlukan sememangnya "trash" bagi anda. Contohnya anda tidak suka/benci sangat anime so tak perlu pusing-pusing tengok post anime.

0 comments:

Post a Comment